Både Sony og Microsoft står klare til å lansere neste generasjon spillkonsoller – henholdsvis Playstation V og Xbox Series X. Samtidig øker konkurransen på PC-markedet, der AMD matcher Intel når det gjelder prosessorer samtidig som NVIDIA kanskje også etter hvert får reell konkurranse på markedet for grafikkort. Samtidig dreier seg markedet for distribusjon av spill mot strømming og digital levering av spill. Microsofts Game Pass og Sonys PlayStation Network står for en alt større del av omsetningen av spill på konsoll. Samtidig er Steam en helt dominerende plattform for distribusjon av spill til PC.
Det finnes selvfølgelig argumenter både for og imot at spill strømmes og leveres som en tjeneste. De store aktørene satser stort på spill som en tjeneste, og for aktive spillere kan det være økonomisk lønnsomt å få tilgang til et stort utvalg spill for en fast månedspris. Da kan det være at spill man leser om, på Ranaposten.no eller andre nettsteder med informasjon om spill, allerede er inkludert i abonnementet man betaler.
I og med at moderne spill er helt avhengige av oppdateringer og nett, så er det dessuten nesten aldri et alternativ å faktisk kjøpe en fysisk kopi av et spill. Noen vil hevde at det er en ulempe, fordi man ikke kan selge spillet til noen annen ved en senere anledning. Samtidig er det akkurat det samme som har skjedd med tjenester som Spotify og Netflix, og de aller fleste konsumenter er villige å ofre videresalg for et større utvalg og frihet.
Til syvende og sist er det kanskje denne sammenligningen med musikk og video som gir mest mening. Når konsoller dessuten vil leveres helt uten fysisk drev, da eksisterer det ikke noe alternativ til digital levering. Da vil også spill som en tjeneste fremstå som et svært attraktivt alternativ for en stor andel av aktive spillere på både konsoll og PC.