Artikkelen er sponset.
Entreprenørvirksomhet dreier seg om å maksimere nytten fra de tilgjengelige ressursene, både når det gjelder maskiner, personell og andre innsatsfaktorer. Det er et komplisert puslespill som skal legges, noe som er helt tydelig med tanke på de mange bygge- og veiprosjektene som blir forsinkede og går langt over budsjett. Det er mange årsaker bak slike utfordringer, ineffektiv bruk av maskiner og utstyr kan være en grunn.
Riktig utstyr til riktig tid – ressursstyring og bestilling av utstyr
For større entreprenører er det helt avgjørende å ha god kontroll over hvor bedriftens utstyr befinner seg til enhver tid. Det gjelder særlig for organisasjoner med virksomhet mange ulike steder i landet. Det er mulig å flytte både utstyr og ansatte relativt raskt, men selv én dags tapt utnyttelse av utstyret kan koste mye penger.
I tillegg er det viktig at entreprenøren har gode løsninger for bestilling av tilbehør og reservedeler som en ny graveskuffe, drivstoff og andre nødvendigheter. I dag er det mulig å bestille mye av dette utstyret på nett, noe som fører til at kritiske reservedeler kan bestilles umiddelbart. Samtidig vil entreprenører også opparbeide seg erfaring innen prognoser for hva som til enhver tid bør befinne seg på lokalt lager.
Service og vedlikehold på anleggsstedet
Det er ikke spesielt effektivt å sende en svær gravemaskin eller stor dumper på service hos en forhandler, verken med tanke på transportkostnader eller tidsbruk. Derfor tilbyr de store leverandørene av anleggsmaskiner service på stedet. Det er en kostnad som er enkel å rettferdiggjøre gitt hvor mye det hadde kostet å enten la utstyret være ute av drift eller borte fra arbeidsplassen grunnet service.
Dette vedlikeholdet på anleggsstedet er den tredje delen av løsningen for maksimal oppetid, sammen med ressursstyring og korrekt bestilling av utstyr som nevnt over. Til sammen betyr fokus på disse tre områdene at en entreprenør får mest mulig valuta for pengene når det gjelder maskinparken.