Alle selskaper trenger noen form for teknologi og elektronikk, selv en rendyrket håndverksbedrift vil ha behov for alt fra kopimaskin til pc-tilbehør. Det er helt enkelt ikke mulig å klare seg med bare penn og papir, uansett hvor liten bedriften måtte være. Samtidig er det lurt å være restriktiv, og faktisk prøve å tenke på det «papirløse samfunnet» ved innkjøp av for eksempel ny kopimaskin.
Elektronikk med en oppgave
Det kan høres ut som en selvfølge, men innkjøp av elektronikk må gjennomgå en vurdering av kost/nytte. Det er ingen selskaper som kjøper for eksempel en ekstra lastebil eller en ekstra produksjonsmaskin for å ha i reserve, men det er sannsynligvis mange bedrifter som kjøper litt for mye elektronikk.
Å faktisk bare kjøpe det bedriften trenger handler ikke bare om økonomi, men også om miljø. Det er lurt å velge å kjøpe teknologi fra et selskap som Lyreco, som allerede har en miljøprofil, og der det dessuten er mulig å samkjøre innkjøpene med andre varegrupper. Det er mulig å spare både penger om miljøet ved å kombinere et moderat innkjøpsregime med en solid utstyrsleverandør.
Velg en mindre skriver neste gang
Det er sannsynligvis mange selskaper som har fastnet i en rutine når det gjelder innkjøp av elektronikk til arbeidsplassen. Det kan for eksempel alltid ha funnets en svær kopimaskin i hver etasje, men er det virkelig nødvendig i 2021? Selv om samfunnet definitivt ikke er papirløst ennå, så er mengden brev og andre pairutsendelser redusert dramatisk de siste årene. Pass på at du ikke kjøper utskriftskapasitet som er tilpasset en tid med brevgiro og papirkvitteringer.
Det er den typen små tiltak i hverdagen som virkelig gjør en forskjell når det gjelder selskapets kostnader i forbindelse med innkjøp av elektronikk. For mange organisasjoner vil det være mulig å spare en god del penger på å optimalisere forbruket, og samtidig samkjøre innkjøpene hos en leverandør.