Det er mulig å bestille alt fra luer til t-skjorter eller isskraper med trykk på nett, men det er faktisk mulig å lage profilartikler på egen hånd. Spesielt for mindre bedrifter med behov som forandrer seg kan dette være et godt alternativ. I tillegg finnes det et stort hobbymiljø som kan få god uttelling av prisgunstige varmepresser som kan trykke på forskjellige materialer.
Varmepresser som passer til behov og bruker
Det finnes varmepresser i en rekke forskjellige prisklasser og størrelser. For hobbybrukere og små bedrifter kan det være smart å begynne med en mindre manuell versjon. En presse av denne typen trenger ikke å koste mer enn noen tusenlapper. Det kan være mulig å tjene inn denne investeringen i løpet av kort tid hvis det finnes et konkret behov som skal dekkes. I og med at de enklere varmepressene også er lette og mobile, er det for eksempel mulig å trykke klær eller andre produkter i forbindelse med messer eller andre evenement.
Det finnes også en rekke varmepresser tilpasset mer profesjonelle brukere. Mer automatisering og større flater legger til rette for rask trykking av større produkter.
Lønner det seg sammenlignet med å bestille produkter?
Bruk av varmepresse er et regnestykke med flere variabler. Som regel vil produksjon av unike produkter, eller svært begrensede produktserier, være noe som passer godt til varmepressen. Hvis produksjonen dessuten er tidskritisk, vil denne produksjonsformen kunne være midt i blinken.
På den andre siden av skalaen vil produksjon av tusenvis like produkter med fordel kunne settes bort til helautomatisk produksjon hos en spesialisert produsent.
Mellom disse to ytterpunktene kan varmepresse være enten en komplett løsning eller et komplement til annen produksjon. Dette gjelder da når brukeren er en bedrift, ved hobbybruk er selvfølgelig selve trykkprosessen en fordel i seg selv – og bruken kan sammenlignes litt med privat bruk av 3D-printere.